
19

CAMBODIA
Cambodia, The construction

of a sustainable democracy is

highly dependent on the

support of an independent and

free media. With current

political influences affecting

local media, Cambodia still has

a long way to go.

For the 2003 elections, political parties
used all the mass media resources – radio,
TV and print – to mobilise support. The
wider influence over private as well as
state-owned radio and TV stations ensured
victory for the Cambodian People’s Party
(CPP).

The founding of five new TV stations in
the 1990s and an additional one in 2003,
as well as 13 radio stations, has led to a
t re m e n d o u s  g row t h  i n  m e d i a
consumption. Today approximately 80 per
cent of urban and nearly 50 per cent of
rural households have a TV set and a radio.



CAMBODIA

Only around 70 per cent of the

total population aged 15 and

older can read and write.

However, this figure may be

inflated. No survey has yet

addressed the extent of

Cambodian literacy and the

percentage of the population

that can actually comprehend

more complicated texts such as

newspaper articles.

20

Due to decreased radio consumption,
radio is giving way to TV (which is watched
two to three hours a day) as a source of
information. Cable TV (providing
Cambodians with more than 60 TV
channels) as well as satellite TV are
available in the country, but far from being
a commonly used medium.

One of the characteristics of Cambodia’s
radio stations is, in many cases, their
affiliation to a TV station. Philosophies and
alignments are shared between the TV
and the radio station. Out of 13 radio
stations, only five operate independently.
Even though the radio listening audience
is on the retreat, it is still an important
source of information. While 54 per cent
of the Cambodian population watches
television, 44 per cent listen to radio.

Only six per cent of the Khmers use
newspapers and other publications to get
in format ion about  nat ional  and
international issues. Nevertheless, the print
market with 183 national and 22

international newspapers, 38 magazines,
and 20 bulletins is quite competitive. The
low number of Cambodian print media
consumers can be attributed to the
country’s low literacy rate. This has
subsequently led to the boom in other
forms of media.

Only around 70 per cent of the total
population aged 15 and older can read
and write. However, this figure may be
inflated. No survey has yet addressed the
extent of Cambodian literacy and the
percentage of the population that can
actually comprehend more complicated
texts such as newspaper articles. The
illiteracy rate is predicted to increase in
the near future because children do not
attend school or increasingly drop out
early, especially in the rural areas.

Looking back on Cambodia’s history, the
media has often been used to disseminate
propaganda and attack political enemies.
To reduce political influence in the
information sector, political parties are
now prohibited from running newspapers,
TV, and radio stations. Despite this decree,
the TV channel CTV 9 was founded to
support FUNCINPEC’s election campaign
in 1993 and 1998, and Bayon TV is owned
by Prime Minister Hun Sen. Similar
alignments can be witnessed with radio
stations and newspapers. They are often
not owned by politicians, but individuals
or companies taking clear political
positions. Thus, while there is no official
censorship in Cambodia, par tisan
influence leads to biased news coverage.

Cambodia’s media is undergoing a
transition beyond politics to information
and consumerism. Creating demands for



CAMBODIA

The internet is increasingly

used by opposition parties,

like the Sam Rainsy Party, to

offset lack of access to state

and traditional media. The

party promotes itself heavily

on its website .

21

new consumer goods, the media is a stage
for advertising clients as well as a
supporter for the reconstruction of
Cambodia’s economy. Some TV and radio
stations are now fully financed by
advertising revenues.

Although slowly, the internet as a new
medium is beginning to penetrate
Cambodia. The development started in
1994 when the NGO-platform Open
Forum of Cambodia established the first
internet provider in co-operation with the
Ministry of Post and Telecommunications.

Until 1997, this was the only internet access
in the country, with 700 people using the
service of . Today it still only counts 500
users – mostly NGOs and international
organizations – since worldwide web
access is not possible as the Ministry of
Post and Telecommunication denies the
necessary licence. Instead, the Ministry
itself entered the internet market and owns
two internet providers: Camintel (),
founded in 1995 and 49 per cent co-
owned by the Indonesian company
Indosat, and Camnet (), supported by the
International Development Research

Centre of Canada. Both offer a wide range
of Internet services.

Two private providers have joined the
market as well. The 1997 founded
company Telstra bigpond was taken over
in 2002 by a local investor, and changed
from  to . Under  the cell phone operator
Mobitel offers its internet services.
However, the internet is still far from being
a mass medium.

It is estimated that 3,000 private
households are equipped with internet
access. The number of internet cafés,
especially in the capital Phnom Penh, is
increasing tremendously. More than 100
internet places were counted in 2003. The
price in Phnom Penh has settled at fifty
US cents per hour, while in the coastal city
Sihanoukville the user gets charged three
US dollars an hour – unaffordable for most
of the locals. In 2003 the American aid
organization Asia Foundation, in co-
operation with the NGO Open Forum
Cambodia, established internet stations
nationwide. The address of the Khmer
language website is www. cambodiacic.
org.

The internet is increasingly used by
opposition parties, like the Sam Rainsy
Party, to offset lack of access to state and
traditional media. The party promotes itself
heavily on its website . So far there is no
cyber law in Cambodia, which makes the
world wide web the least controlled source
of information. Is it only a question of time
until the internet in Cambodia becomes
subject to poli t ical  restr ict ions?


