
18 RESTRUCTURING THE MEDIA IN POST-CONFLICT SOCIETIES  

Cardozo Online Journal of Conflict Resolution 

direct actions of OHR and Sfor. The 
international community, itself, may alter its 
perception of how to structure the 
relationship between the entities and Bosnia-
Herzegovina itself and this will affect post-
conflict media policy. And in the best of 
worlds, professionalism, the building of an 
independent media sector, and the growth of 
a comprehensive, increasingly autonomous 
public service broadcasting sector will 
combine to hasten the likelihood of a mature 
and stable democratic state.  

 CAMBODIA 

A. Lin Neumann 

          Nearly ten years after the 1991 Paris 
Peace Accords brought an end to communist 
rule in Cambodia and the beginning of a free 
press, the country's media institutions still 
have a lot to learn. Despite millions of 
dollars spent by the international community 
to train journalists and encourage free 
expression, sadly, professionalism is still 
rare in the Khmer language press and many 
journalists are in despair at the state of their 
profession. Radio and television are 
essentially under the control of the state and 
there is no functioning independent 
journalists' association to promote 
independence and ethical guidelines. "In 
some ways our press is too free," said Kher 
Muntit, a leading Cambodian journalist who 
works for the Associated Press in Phnom 
Penh. "There is no code of ethics, no 
professional standards. It is a big problem 
for those of us who care about our 
profession." 

          Journalists, educators and others 
interviewed in Phnom Penh recently were 
almost unanimous in citing the failure of 
most training programmes undertaken by 
international organisations in the last several 
years. Dr. Lao Mun Hay of the Khmer 

Institute for Democracy said, "I think the 
way we have trained our journalists has not 
been very effective in inculcating 
professionalism. Seminars are opened and 
closed and that's it. There is no test, no 
follow-up, the courses didn't last long 
enough. Without a real program, it is a waste 
of resources." 

          Michael Hayes, the American 
publisher and editor of the biweekly English 
language Phnom Penh Post has informally 
trained a number of Khmer journalists at his 
paper, most of whom have gone on to work 
at wire services or left the country. As a 
former official with the Asia Foundation, 
before founding his paper in 1993, he is 
another harsh critic of existing training 
models: "Per dollar, the results are low but 
you can rest assured that every final report 
of every seminar documented successes. 
NGOs don't report failures. I know. I used to 
write those reports." 

          If the international community had 
considered more carefully the dire condition 
of the Cambodian media, the strategies 
might have been more long-term and 
realistic, according to Hayes. "It is very 
difficult here," he said. "Maybe it takes a 
generation to achieve real results." Hayes 
points to a very real problem: Given the 
genocide of the Pol Pot regime and almost 
continuous warfare in the country prior to 
the late 1998 collapse of the Khmer Rouge, 
the problems infecting the Cambodian body 
politic may have been very nearly insoluble. 
Certainly the media, with its emphasis on 
violence, retribution and political power has 
reflected the broader realities of the society 
in the transitional period. 

          More than seven years have passed 
since the UN-sponsored 1993 elections and 
the pullout of the United Nations 
Transitional Authority for Cambodia, the 

http://www.ap.org/
http://www.cambodia-hr.org/kid/Default.htm
http://www.cambodia-hr.org/kid/Default.htm
http://www.vais.net/~tapang/ppp/
http://www.ips.org.sg/b-un.htm
http://www.ips.org.sg/b-un.htm


 RESTRUCTURING THE MEDIA IN POST-CONFLICT SOCIETIES 19 

 Cardozo Online Journal of Conflict Resolution 

body charged with keeping the peace after 
the Paris Accords and administering the first 
democratic elections under the agreement. 
Also included in UNTAC's ambitious 
mandate was the establishment of a free 
press. This was a formidable challenge for a 
country that had suffered constant tragedy 
since 1975. First, the Khmer Rouge killed 
most of the nation's intellectuals. Then after  
1979 the country struggled through 12 years 
of Leninist rule and civil war under the 
communist regime led by Hun Sen 
following the Vietnamese invasion that 
ousted Pol Pot. "Cambodians do not have a 
common set of moral and ethical values," 
said Dr. Lao. "The Khmer Rouge destroyed 
all that." 

GOVERNMENT INTERFERENCE 

          Bad taste and ethical lapses aren't the 
only manifestation of dire media problems. 
Khieu Khanarith, a former communist-era 
newspaper editor who is the Secretary of 
State for Information under the ruling 
Cambodian People's Party ("CPP"), 
threatened to suspend the publication of two 
newspapers identified with the opposition 
Sam Rainsy Party for alleged violations of 
the country's tough press law. Khanarith, 
who is technically the number two person in 
the Information Ministry but in practice is 
the government's media czar, determined on 
his own authority that the comments by the 
papers insulted the government and the King 
and could incite race riots. It was the first 
time since 1998 that the government had 
issued such threats against the press. Local 
observers became worried that the 
government would pursue further sanctions 
as the CPP consolidated its hold on power.  

          Historically, the threats are quite real. 
In 1994, the editor of Samlong Yuvachon 
Khmer, Nun Chan, was killed by still-
unidentified gunmen following a series of 

official threats. In 1995 the paper was 
suspended from publication for several 
weeks, and its editor arrested when 
Khanarith acted following the publication of 
articles critical of then-Second Prime 
Minister Hun Sen. In the intervening years, 
four other journalists have been killed in 
Cambodia and numerous others attacked; 
newspapers have frequently been shut down 
by official action. Hun Sen's July 1997 coup 
dissolved the results of the UN-brokered 
1993 elections and his uneasy partnership 
with the winner of a plurality in that 
election, Prince Norodom Ranariddh and his 
National United Front for an Independent, 
Neutral, Peaceful and Cooperative 
Cambodia ("FUNCINPEC") party. After the 
coup, dozens of opposition-oriented 
journalists fled the country. Cambodia's 
most widely recognised journalists' 
organisation, the Khmer Journalists 
Association, effectively ceased to exist when 
its chairman, Pin Samkhon, fled into exile at 
the same time.  

          A related and wider problem is the 
lack of effective redress for libel and other 
civil offences in the Cambodian court 
system, which leads to a lack of professional 
restraint on the part of the media. While a 
free press is guaranteed by the 1993 
constitution, it functions under a legal 
framework that allows the media to impugn 
reputations at will in the absence of 
professional ethics and standards. Thus the 
media on the one hand is left to its own 
sometimes crude devices and on the other is 
vulnerable to arbitrary government 
sanctions. This leaves journalists frequently 
feeling that there are no rules of the road to 
navigate, other than the protection of 
powerful individuals.  

          The legal environment and formal and 
informal government pressures are a further 
reflection of the broader problem of 

http://www.ips.org.sg/b-un.htm
http://www.cpj.org/briefings/cambodia_june00/cambodia-june00.html
http://www.rsf.fr/uk/html/asie/cplp/cp/240500.html
http://www.rsf.fr/uk/html/asie/cplp/cp/240500.html
http://www.funcinpec.org/
http://138.25.138.94/signposts/contacts/Cambodia/Media/480.html
http://138.25.138.94/signposts/contacts/Cambodia/Media/480.html
http://www.freedomforum.org/freedomforum/resources/general-pubs/weekly/1997/9/s.html


20 RESTRUCTURING THE MEDIA IN POST-CONFLICT SOCIETIES  

Cardozo Online Journal of Conflict Resolution 

impunity in Cambodia, in which many 
crimes go unpunished and corrupt courts and 
judges have been widely blamed for 
allowing a sense of lawlessness to pervade 
the country. In relation to the media, no one 
has ever been brought to justice in 
Cambodia for killing a journalist, for 
example, and many reporters live with the 
fear of being attacked for what they write.  

          The fractionalised political 
environment has made most newspapers 
hostage to one political patron or another 
and also distorted the economics of the 
newspaper business. Norbert Klein of Open 
Forum Cambodia, an NGO that monitors the 
local press, estimates that 99% of local 
advertising revenue goes to just ten 
newspapers—out of some thirty publishing 
regularly in Phnom Penh and 200 existing 
press licenses; Rasmei Kampuchea alone 
accounts for 23% of advertising revenue. 
His conclusion is that most newspapers are 
dependent for their existence on a web of 
patronage that has inextricably enmeshed 
political interests with the Cambodian 
media.  

          Michael Hayes of the Phnom Penh 
Post put it more bluntly, "No Khmer paper 
makes money so everything is subsidised by 
somebody." As a result, headlines often 
point accusing fingers at opponents, with 
opposition papers calling CPP politicians 
crooks and tools of the Vietnamese and CPP 
papers accusing opposition leaders of being 
stupid and corrupt. Most observers believe 
that wild headlines and unsourced stories—
especially in the years of coalition 
government from 1993 to 1997—
contributed to the political tension and 
fractionalisation that very nearly kept 
Cambodia from emerging from the darkness 
of its political past.  

          With Hun Sen finally having reached 
an accommodation with the former 
opposition FUNCINPEC party following his 
coup and the disputed 1998 elections, things 
seem to have calmed down somewhat in the 
press. In part this helps to explain a shift in 
the media away from FUNCINPEC and 
toward the CPP since the 1997 coup. With 
the CPP again the most powerful party in the 
country, it is able to set the tone for the 
media under its sway. FUNCINPEC is no 
longer fuelling heated headlines, according 
to local observers. Ranariddh, currently 
president of the National Assembly and a 
potential successor to the throne of his ailing 
father, King Norodom Sihanouk, has 
reached a personal compromise with Hun 
Sen. Also, the collapse of the Khmer Rouge 
in late 1998 following the death of Pol Pot 
means that the country is at peace for the 
first time in more than 30 years. "I hope the 
peace lasts," said Kher Muntit. "I am so tired 
of reporting on the Khmer Rouge."  

INTERNATIONAL STRATEGIES 

          In many ways the international 
community was unprepared for the depths of 
the problems facing the Cambodian media in 
a country that has only had a chance at real 
peace since the collapse of the Khmer 
Rouge. "Post conflict? We have only had 
peace for a few months," said Sek Barisoth 
of the Cambodian Communications 
Institute. "Maybe now we are in a post-
conflict situation." In the years following the 
Paris Peace Accords, armed conflict 
continued in many parts of the country, 
occasionally flaring into open warfare, either 
between the Khmer Rouge and the central 
government or between FUNCINPEC and 
the CPP, as happened for several months 
following the 1997 coup. 

          Stripped of a base of professional 
journalists by years of civil war and 

http://www.vais.net/~tapang/ppp/
http://www.vais.net/~tapang/ppp/
http://www.bigpond.com.kh/users/ngoforum/aboutcambodia/Resource_Files/hun_Sen_RF/default.htm
http://www.pbs.org/newshour/bb/asia/june97/cambodia-6-182.html
http://edweb.gsn.org/sideshow/
http://138.25.138.94/signposts/contacts/Cambodia/Media/479.html
http://138.25.138.94/signposts/contacts/Cambodia/Media/479.html


 RESTRUCTURING THE MEDIA IN POST-CONFLICT SOCIETIES 21 

 Cardozo Online Journal of Conflict Resolution 

emerging from the shadows of one of 
history's darkest regimes, Cambodia's media 
was in as desperate a state as the rest of the 
nation in 1991. The few practising 
journalists had worked for the state media 
under the strict guidance of the communist 
government while others had been part of 
the partisan opposition press, much of it 
located abroad or in refugee camps along the 
border with Thailand and supporting various 
armed factions opposed to the CPP. Pin 
Samkohn, then-president of the Khmer 
Journalists Association, said in 1995 that the  
Khmer Rouge era so decimated the ranks of 
journalists that he knew of only ten 
Cambodians working as journalists at the 
time who were working as journalists before 
1975, the year Pol Pot seized power.  

          Into this environment, UNTAC 
decreed that the press would be free as a 
precondition for elections but there was no 
infrastructure for a press. New newspapers 
had to be printed in Thailand and shipped 
into Phnom Penh. (Now there are a number 
of printing presses, however.) A communist 
culture of obedience and control had to be 
reformed almost overnight, since the clock 
was ticking on UNTAC from the moment it 
was established. A free press provision was 
eventually included in the 1993 constitution 
after the election and private newspapers 
began to appear.  

          It was never the UN's intention to get 
into the media business over the long-term 
but UNTAC realised that without a free 
press, it would be impossible to hold a real 
election but without a working press after 
1991, the burden was on UNTAC to set up 
some kind of media in a hurry. This gave 
rise to Radio UNTAC, a widely acclaimed 
alternative source of credible news and 
information that many credit with helping to 
create the environment that made the 1993 
elections possible and led to a 95% turnout 

despite efforts by the Khmer Rouge to 
terrorise the populace into rejecting the 
polls. As the first broadcast station under a 
UN peacekeeping mission, Radio UNTAC 
pointed out the necessity of widely 
accessible news and information as a key 
component of a transitional environment. By 
all accounts, Radio UNTAC was popular 
and trusted, giving Cambodia, for the first 
time, a widely available source of non-
biased news and giving political parties and 
candidates access to the media for the 1993 
polls. 

          Radio is vital to Cambodia, which has 
a very low literacy rate and a population 
barely served by newspapers outside of 
Phnom Penh. But when UNTAC pulled out 
in late 1993, Radio UNTAC went off the air, 
perhaps prematurely, and the infrastructure 
left behind was not put to good use, 
according to critics. In some ways, the 
international community appears naive in 
retrospect for thinking that 18 months of 
UNTAC and the holding of elections would 
be enough to set the tone for the future. It 
was just not that easy. Gordon Adams of the 
BBC, who worked in Cambodian radio 
education, wrote in the magazine Crosslines 
in 1995 that there were no funds for 
transmitter costs, spare parts for the state of 
the art recording equipment were 
unavailable, telecommunication links to 
remote transmitters became inoperative, and 
the radio receivers which had been delivered 
to villagers fell into disrepair. In short, the 
operation was unsustainable, a fact that was 
compounded by the government's desire to 
maintain tight control over radio and 
television, even while allowing newspapers 
to speak their mind.  

          Radio UNTAC's operations manager, 
Jeff Heyman, countered in an email 
interview for this article that it was never 
UNTAC's job to sustain the media. "We did 



22 RESTRUCTURING THE MEDIA IN POST-CONFLICT SOCIETIES  

Cardozo Online Journal of Conflict Resolution 

give some thought, perhaps not enough, 
about what might happen after UNTAC's 
mandate expired," he said. "But, to be 
honest, ‘press freedom' as a goal was not 
exactly in UNTAC's mandate. Our goal was 
to provide an environment for free and fair 
elections, and for the first time in such a UN 
mission, a broadcasting station was used to 
further this aim . . . with its role complete, 
the station had to close in order for the 
Cambodian people to finally take charge of 
their own destiny."  

 ELECTRONIC MEDIA CONTROLS 

          That destiny of the electronic media, 
if not in print, has come increasingly to 
resemble other authoritarian regimes in 
Southeast Asia. In this sense, Cambodia 
does not have a free press and the state 
exercises formal and informal control over 
the electronic media, with licenses to 
operate withheld from CPP opponents and 
granted to allies. It is a process that has been 
underway continuously since the 1993 
elections, according to Cambodian News 
Media by John Marston (forthcoming in 
Foreign Devils and Other Journalists: The 
News Media in Southeast Asia, (D. 
Kingsbury et al. eds., Clayton, Victoria: 
Monash Asia Institute)). "The distinctions 
between corporate, party, and state media, 
which seemed fairly clear at the time of the 
1993 elections, blurred more and more with 
the formation of joint ventures and the 
success of the CPP in consolidating its 
power in relation to state institutions," writes 
Marston. "Even before the 1997 coup, CPP 
had managed to dominate most of the large-
scale media institutions in the country, and, 
after bringing FUNCINPEC radio and 
television into its camp at the time of the 
coup, was clearly the dominant player from 
then on." 

          With the exception of one very low-
power radio station run by the Women's 
Media Center in Phnom Penh and the 
iconoclastic Radio Beehive owned by 
businessman Mam Sonando, Cambodia's 
airwaves are dominated either by the 
government or government allies, according 
to observers in Phnom Penh. For example, 
the Sam Rainsy Party, now the principle 
opposition voice in the country, has 
repeatedly been denied permission to open a 
radio station in recent years. The country's 
six television stations, which once broadcast 
some innovative public affairs 
programming—including a programme on 
state TV, cancelled in 1995, which allowed 
callers to ask government ministers 
questions live—is now quiet, with news 
self-censorship the rule on-air. Even major 
news stories, which are bannered in the 
newspapers, can be left out of the electronic 
news. The death of Pol Pot in 1998, for 
example, went unreported on Cambodian 
radio and television, according to Michael 
Hayes.  

          This vacuum of electronic information 
has been partly filled by Khmer language 
short wave broadcasts from the BBC, Voice 
of America, and the U.S.-government owned 
Radio Free Asia (whose Cambodian 
programming director, based in Washington, 
is Pin Samkohn, former head of the Khmer 
Journalists Association). But there are limits 
to the government's patience with these 
foreign outlets. An innovative agreement 
that would have given RFA an FM 
transmitter site in Cambodia was withdrawn 
by the Ministry of Information earlier this 
year.  

          It is a curious situation, to be sure, 
where the print press is unbridled to a degree 
rarely seen in most countries while the 
electronic media is government dominated. 
An opportunity clearly exists here for the 

http://www.cpj.org/Briefings/Cambodia_june00/cambodia_june00.html
http://www.samrainsyparty.org/


 RESTRUCTURING THE MEDIA IN POST-CONFLICT SOCIETIES 23 

 Cardozo Online Journal of Conflict Resolution 

international community to exert efforts to 
pressure the government to open the 
airwaves to dissenting voices. It is clear to 
many observers that the print press has 
remained free in large part due to 
international pressure to respect freedom of 
expression. Before Cambodian democracy 
can be said to take firm hold, however, that 
freedom should extend to radio and 
television.  

TRAINING EFFORTS 

          Anxious to help Cambodia dig out 
from its disastrous political maelstrom, 
UNESCO, the Asia Foundation, and a 
variety of other  funders and agencies 
engaged in a number of training 
programmes for the media following the 
1993 elections. They were part of an 
explosion of NGO activity in the 1990s that 
led to vast amounts of money being spent to 
rebuild Cambodia and establish a civil 
society. The rush of money and 
organisations into Cambodia during the 
period following the Paris Accords and the 
1993 elections was not unlike the scramble 
to help Indonesia following the ouster of 
Suharto or the current drive to rebuild East 
Timor. In Cambodia, the West wanted to 
help but frequently, according to observers 
who were in Phnom Penh at the time, there 
was little coordination among funding 
agencies and NGOs, at least in media, and 
little long-term planning. Most of the media 
training efforts involved short-term 
seminars, with little follow-up or rigorous 
recruitment of students. The seminars appear 
to have had a limited impact on the 
journalists they were designed to serve. "I 
took part in some training courses," said 
Kher Muntit of Associated Press. "But their 
impact is really very little because of the 
political situation." Others note that while 
western notions of fairness and objectivity 
may be expressed at seminars, the 

participants are in no position to impose 
such values on their editors and publishers 
once the training is finished.  

          UNESCO and its partner donors, 
principally the Danish and French 
governments, in 1994 began funding the 
Cambodian Communications Institute 
("CCI") in partnership with the Ministry of 
Information, which donated a building to 
house the institute on the grounds of the 
ministry. In its first several years, the format 
of the training at CCI was mostly short-term 
seminars on a variety of subjects taught by 
foreign experts. Although now its current 
director, Sek Barisoth, says that longer terms 
courses are being offered to working 
journalists, in part, because short-term 
seminars have proven ineffective.  

          While Barisoth is personally respected 
even by government opponents, CCI has 
drawn criticism because of its connection to 
Hun Sen. A promised "Royal Decree" to 
give the institute an independent charter and 
Board of Directors has yet to be acted upon. 
Several journalists in Phnom Penh say they 
have been reluctant to work with the 
Institute out of fear that their comments in 
seminars may be monitored by agents of the 
government. Their fears are impossible to 
verify independently and Barisoth says 
government agents no longer show an 
interest in the Institute, although he admits 
that CCI continues to have image problems 
as a result of its formal link to the 
government.  

          The Asia Foundation, with its 
principal funding coming from the United 
States Agency for International 
Development, chose to work in the early 
1990s with the Khmer Journalists 
Association in hopes of promoting a strong 
independent association to promote ethical 
standards and professionalism. The 

http://www.unesco.org/
http://www.asiafoundation.org/
http://www.geocities.com/capitolhill/lobby/8715/timor
http://www.geocities.com/capitolhill/lobby/8715/timor
http://www.geocities.com/capitolhill/lobby/8715/timor
http://www.ap.org/
http://mirror-us.unesco.org/webworld/projects/asia/cambodia.html
http://138.25.138.94/signposts/contacts/Cambodia/Media/479.html


24 RESTRUCTURING THE MEDIA IN POST-CONFLICT SOCIETIES  

Cardozo Online Journal of Conflict Resolution 

foundation brought in an outside expert and 
helped to develop a code of ethics and a 
series of training seminars with the KJA but 
unfortunately, the association split into two 
factions in 1995, with Hun Sen's allies 
promoting a pro-CPP organisation, the 
League of Cambodian Journalists, and 
reportedly pressuring journalists to leave the 
KJA. As a result, the KJA became 
associated with Ranariddh's FUNCINPEC 
party. With the 1997 coup and Pin 
Samkohn's exile, the KJA effectively ceased 
to exist. The LCJ has also become dormant, 
leaving journalists without an active 
professional association in Cambodia.  

          The Asia Foundation distanced itself 
from the KJA following the split and has  
chosen to work on one of the more 
promising current initiatives in Cambodia: a 
one-year certificate programme in 
journalism at the University of Phnom Penh. 
Two of the most widely respected 
Cambodian journalists, Agence France-
Presse's Reach Sambath and Kher Munthit 
of Associated Press, both teach in the 
programme and there is a desire to see the 
programme evolve into a degree programme 
in journalism. "Maybe we have to forget the 
old generation of journalists," said Reach, 
"and focus on the new ones if we are going 
to change Cambodia."  

          Short-term training programmes have 
not disappeared from the scene, partly 
because they are an easy sell to funders, who 
like to see concrete results from their efforts. 
The Canadian government, for example, is 
currently funding a year-long series of radio 
training workshops. As with many such 
seminars in Asia and elsewhere, the 
programme is directed by non-Khmer 
speaking trainers and is short-term; future 
follow-up is unclear and the programme is 
concentrating on politically neutral 
techniques rather than long-range skills and 

potentially controversial topics. This is not 
to say that the Canadians, their NGO 
partner, or their trainers are lacking in good 
will or commitment. But the persistence of 
short-term training, despite mounting 
criticism from participants and others about 
the efficacy of these programmes in 
Cambodia and elsewhere is a sign of how 
entrenched the model has become. "I don't 
know how much good it really does," one 
consultant who makes his living doing radio 
training in the developing world told me 
recently. "But at least it doesn't hurt." 

          "Your short term training programmes 
always look good on paper," says Kavi 
Chongkittavorn, the Executive Editor of the 
Nation newspaper in Bangkok and chairman 
of the Southeast Asian Press Alliance, a 
regional advocacy group. "It makes a nice 
report for an organisation but it does no 
good." Kavi, who was a correspondent in 
Cambodia in the late 1980s and travels 
frequently to Phnom Penh, advocates the use 
of regional experts, third-country newspaper 
internships and local associations for 
training journalists. Unfortunately, he says, 
the international community wanted rapid 
results in Cambodia, something which in 
retrospect was probably impossible to 
achieve. "UNESCO and others wanted to 
make a quick foothold in the press. That is 
always the case. They spend the money too 
quickly and it becomes corrupt. The 
seminars are some kind of perk that gets 
passed around with no real effect. That is the 
problem."  

PRIVATE EFFORTS 

          In the view of this writer, good 
journalists come from good newspapers and 
other media outlets. In that sense, probably 
the most effective media initiatives in 
Cambodia have come from private sources. 
A Thai newspaper group started Rasmei 

http://www.nationmultimedia.com/
http://www.seapa.org/
http://www.unesco.org/


 RESTRUCTURING THE MEDIA IN POST-CONFLICT SOCIETIES 25 

 Cardozo Online Journal of Conflict Resolution 

Kampuchea in 1993, in a joint venture with 
powerful businessman and Hun Sen ally 
Theng Bun Ma. When the Asian economic 
crisis forced the Thais to relinquish the 
investment in 1997, the paper was 
established well enough to continue on its 
own. While Rasmei remains pro-
government, it is arguably the closest thing 
Cambodia has to a balanced Khmer 
language broadsheet. Its editor, Pen 
Samithy, is credited with trying to 
professionalise and train his staff. Samithy 
freely acknowledges his personal links to the 
old CPP party—he was trained in journalism 
in Moscow in the 1980s—but says he is now 
free to criticise the CPP—and has done so 
editorially. 

          Samithy is part of an informal 
group—which includes Kher Muntit of AP, 
Reach  Sambath of AFP, and Sek Barisoth 
of CCI—which has met to discuss ways to 
professionalise the media and engender 
greater cooperation among Khmer 
journalists. The efforts are fledgling and 
may yet be derailed by the fractious political 
environment but such discussions should be 
encouraged whenever possible and 
broadened to include as many participants as 
possible. The long-term development of an 
indigenous and responsible press in 
Cambodia must be sustained by Cambodians 
themselves working through professional 
associations, perhaps in cooperation with 
other Asian journalists. 

          The two privately operated, English-
language publications in Cambodia continue 
to serve the role of de facto newspapers of 
record and as training grounds for some 
Khmer journalists. The Cambodian Daily, 
technically owned by an NGO, was started 
by Bernard Krisher, a former Newsweek 
correspondent based in Tokyo, in 1994. 
Using his contacts in the industry, Krisher 
has been able to attract in-kind donations 

from foreign media companies while 
recruiting an eager staff of young expatriate 
journalists who work long hours at low-pay 
in return for the excitement of the Cambodia 
story and the chance to build a reputation. It 
is a reasonable effort. The paper maintains 
high editorial standards, prints a few pages 
in Khmer, and trains and employs a handful 
of local journalists. 

          The Daily, along with Michael Hayes' 
biweekly Phnom Penh Post, which he began 
in 1993, is a must read for expatriates and 
intellectuals in Phnom Penh. The Post, 
which is operated as a private concern with 
no NGO status, may be the only newspaper 
in Cambodia completely supported through 
advertising revenue and newsstand sales. It 
has also been an important training ground 
for both foreign and local journalists and has 
gained an international reputation for 
frequently breaking significant stories in its 
pages. Both papers are the products of a 
more optimistic time, when foreign 
companies thought there might be money to 
be made in Cambodian media, but their 
persistence has been crucial in providing a 
source of fair-minded reporting in a 
politically charged environment. 

          Both publications have had an uneasy 
relationship with the government and, as 
recently as late 1998, Khieu Khanarith 
threatened to have them shut down and their 
journalists expelled from the country. 
International outrage, including the direct 
intervention of the American ambassador to 
Cambodia, prevented the government from 
acting on the threat. 

CONCLUSION 

          International shame over the tragedy 
of the Pol Pot years and the complicity of 
many countries, including the United States, 
in failing to apply strong sanctions to the 

http://www.camnet.com.kh/cambodia.daily/
http://www.msnbc.com/news/NW-front_Front.asp
http://www.vais.net/~tapang/ppp/


26 RESTRUCTURING THE MEDIA IN POST-CONFLICT SOCIETIES  

Cardozo Online Journal of Conflict Resolution 

Khmer Rouge even after they were driven 
from power by the Vietnamese in 1979, 
meant there was no shortage of goodwill 
available to assist the Cambodian media—
and other civil society sectors—following 
the Paris Peace Accords. But given the large 
amounts of time and money expended to 
foster a free press, it is no wonder that many 
feel dismayed by the results. The 
newspapers are often too free and the 
electronic media not free enough. On top of 
that, Khmer journalists do not have even a 
professional association to defend their 
rights and expand their horizons.  

          In retrospect, it is easy to fault the 
United Nations for giving UNTAC a limited 
mandate in which to accomplish its goals or 
to blame those who provided short-term 
training for failing to see the limitations of 
their work. The problems go much deeper 
than that, however, and it may be that in the  
case of Cambodia only time and patience 
will lead to the kind of media environment 
and sustainable institutions that can truly 
contribute to building a democratic society. 
It is important, however, that the following 
lessons of the Cambodia experience be 
considered in future situations: 

· Donors and NGOs should seek wherever 
possible to coordinate their efforts at 
journalism training and funding and to apply 
models that may yield long-term results, 
such as the development of a faculty for 
journalism education at the University of 
Phnom Penh and longer-term training 
courses for working journalists. 

· Partnerships with the government, despite 
promises of independence, can hamper the 
effectiveness of programmes to reach a wide 
audience, as was the case at the Cambodian 
Communication Institute. 

· Care should be given that the establishment 
of alternative radio outlets, like Radio 
UNTAC, have a long enough life to enable 
lessons and technology to be applied widely 
to the country involved. 

· The creation and nurturing of professional 
associations is of crucial importance. 
Without a functioning journalists' 
association, the Cambodian media is 
hampered both in its efforts to negotiate 
with the government and to develop 
professional standards. 

· Wherever possible, attention should be 
given to the lessons of neighbouring 
countries with similar cultures. In the case of 
Cambodia, Thai and Philippine journalists 
may have more to offer as trainers and role 
models than westerners, whose media is 
light years apart from that of Cambodia in 
terms of history and culture.  

· Patience is a virtue. The international 
community did almost nothing about the 
Cambodian tragedy for fifteen years and 
then rushed in once the peace accords were 
signed with the idea of transforming the 
media almost overnight. It may have been an 
impossible task and a longer-term view 
could have contributed to more realistic 
expectations. 

 KOSOVO 

Stacy Sullivan 

INTRODUCTION 

          When NATO forces moved into 
Kosovo, putting an end to the province's 15-
month war, the United Nations was vested 
with administering the region, essentially 
making Kosovo a protectorate. Officials of 
the UN-led mission would have the 
authority to govern until elections could be 

http://www.ips.org.sg/b-un.htm
http://www.cinemedia.net/SFCU-RMIT-Annex/maughton/RADIO_PEACE.html
http://www.cinemedia.net/SFCU-RMIT-Annex/maughton/RADIO_PEACE.html
http://www.nato.int/

